VALIDATION OF AN EDUCATIONAL VIDEO ON PREVENTION AND CONTROL MEASURES OF COVID-19 AND OTHER SEVERE ACUTE RESPIRATORY SYNDROMES FOR STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v14i0.5105

Keywords:

Educational Technology, Health Education, School Nursing, Severe Acute Respiratory Syndrome

Abstract

Objective: To describe the process of constructing and validating an educational video about prevention and control measures for Covid-19 and other Severe Acute Respiratory Syndromes (SARS). Method: Methodological study that allowed the development and validation of an educational technology in a ludic approach for children. The research was developed in four stages: gathering of previous knowledge and bibliographic survey; development of the script of the educational video; construction of the educational material (illustration, layout, design and texts) and the technology validation by both specialists and schoolchildren. Results: The technology was validated for content by 14 judges, with a Content Validity Index (CVI) of 0.86%, and for appearance by 25 schoolchildren, with a CVI of 0.93%. Conclusion: The educational video was validated for its content and appearance, and can be used as an educational material by nursing professionals and teachers of early childhood and elementary school, promoting an articulation between education and health, as well as being a way to empower professionals who work with health in schools, following the bases of the Health at School Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thays Mylena Lima da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Estudante de Graduação do curso de Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Desenvolve pesquisa nas seguintes áreas: saúde da criança e do adolescente, saúde escolar, primeiros socorros e COVID-19. Além disso, foi pesquisadora bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE) com linha de pesquisa na área de saúde coletiva, e desenvolvendo o seguinte estudo: Desenvolvimento de Tecnologia Educacional Lúdica para crianças sobre as medidas de prevenção e controle da COVID-19 e outras Síndromes Respiratórias Agudas Graves. 

Estela Maria Leite Meirelles Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco, mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal da Paraíba e doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Professora Associado do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Membro do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGEnf) e do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente (PPGSCA) do Centro de Ciências da Saúde e do Centro de Ciências Médica, respectivamente, ambos da Universidade Federal de Pernambuco

Gracielly Karine Tavares Souza

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco (2019). Pós-graduada em UTI pediátrica e neonatal pela Faculdade UniBF (2021). Especialista em Saúde da Criança pelo Programa de Residência Uniprofissional em Enfermagem do Hospital das Clínicas/UFPE (2022). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente - Centro de Ciências Médicas da UFPE. Professora substituta do Centro Acadêmico de Vitória (CAV) da UFPE.

Amanda dos Santos Braga

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Roraima. Mestranda Bolsista do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Pernambuco. Pós Graduada em Gestão da Assistência de Enfermagem em Centro Cirúrgico e CME.

Published

2024-09-17

How to Cite

Lima da Silva, T. M., Leite Meirelles Monteiro, E. M., Tavares Souza, G. K., & dos Santos Braga, A. (2024). VALIDATION OF AN EDUCATIONAL VIDEO ON PREVENTION AND CONTROL MEASURES OF COVID-19 AND OTHER SEVERE ACUTE RESPIRATORY SYNDROMES FOR STUDENTS. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 14. https://doi.org/10.19175/recom.v14i0.5105