Health simulation as an educational tool in pediatric nursing care: an integrative literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v12i0.4422

Keywords:

Simulação, Educação em Enfermagem, Educação em Saúde, Tutoria, Enfermagem pediátrica.

Abstract

Objective: to analyze the evidence available in the literature on the use of health simulation as an educational tool in pediatric nursing care. Method: integrative review carried out with Health Sciences Descriptors (simulation, simulation training and pediatric nursing), in the SCOPUS, MEDLINE/PubMed, Web of Science, EMBASE and CINAHL databases. A total of 2070 studies were found, 39 full texts were evaluated, in which 30 articles made up the final analysis corpus. Results: most studies are international, current and developed with undergraduate nursing students. The simulation was used as an educational tool for graduation training, qualification/training, especially for nurses, and in the health education of family caregivers. Its use provided improvements in management, self-confidence, skills, efficient communication and construction of knowledge on the subject. Conclusion: the simulation was configured as an educational tool with the potential to improve pediatric care. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo Antonio da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Enfermeiro. Doutorando em Enfermagem. Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGEnf). Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Lidiane Cristina da Silva Alencastro, Universidade Federal de Mato Grosso

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde. Docente do Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGEnf). Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Antonia Dinágila do Nascimento Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem. Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGEnf). Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Graciane Cordeiro Correa Medrado, Universidade Federal de Mato Grosso

Enfermeira. Mestranda em enfermagem. Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGEnf). Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Geovane Roberto de Campos Castilho, Secretaria Estadual de Saúde de Mato Grosso

Enfermeiro. Secretaria Estadual de Saúde de Mato Grosso. Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Fabiane Blanco Silva Bernardino, Universidade Federal de Mato Grosso

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde. Docente do Programa de Pós-graduação em Enfermagem (PPGEnf). Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Published

2022-11-16

How to Cite

Silva, R. A. da, Alencastro, L. C. da S., Ribeiro, A. D. do N., Medrado, G. C. C., Castilho, G. R. de C., & Bernardino, F. B. S. (2022). Health simulation as an educational tool in pediatric nursing care: an integrative literature review. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 12. https://doi.org/10.19175/recom.v12i0.4422

Issue

Section

Revisão Integrativa/Sistemática de Literatura