Low-income youth and long-term school permanence: the senses built up by Prouni scholarship holders in Belo Horizonte (MG)
Palavras-chave:
Prouni, Low-income youth, School permanence, Higher education, Socio-Historical Psychology.Resumo
This article is derived from a doctoral research carried out in Belo Horizonte (MG), aiming at learning and understanding the senses low-income youths, who are Prouni (University for All Program) scholarship holders, set up concerning long-term school permanence. The qualitative study is anchored in the theoretical-methodological principles of Socio-Historical Psychology, which emphasizes the constitution of the subject in the socio-historical context, in addition to the subjects’ activity as potential changers of their own context. In order to understand low-income youths’ unique experience of long-term school permanence, we present the notion of youth as a plural category, as well as the Prounischolarship holders’ life contexts, and the senses they develop based on their own experience as university students, which we collected using semi-structured interviews.
Keywords: Prouni; Low-income youth; School permanence; Higher education; Socio-Historical Psychology.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Declaro que o trabalho submetido à Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, mantido pelo Laboratório de Pesquisa e Intervenção Psicossocial e pelo Programa de Mestrado em Psicologia da Universidade Federal de São João del-Rei (LAPIP/PPGPSI/UFSJ), não foi publicado previamente e comprometo-me a não submetê-lo a outra publicação enquanto estiver em processo de avaliação nem após publicado por essa revista.
Declaro que o trabalho é original e que seu conteúdo é fruto de minha contribuição intelectual. Todas as citações e referências a materiais já publicados estão identificadas com seus respectivos créditos e estão incluídas nas referências bibliográficas com as autorizações dos detentores de direitos autorais.
Cedo os direitos autorais à Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais e me responsabilizo por reclamações ou processos relativos a direitos de propriedade intelectual, isentando de responsabilidade a Universidade Federal de São João del-Rei.
No caso do artigo ser aprovado, autorizo a Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, a editá-lo, exibi-lo e distribuí-lo no Brasil e no estrangeiro, pela internet ou em outras mídias.
Concordo e aceito os termos desta declaração.
Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais
Laboratório de Pesquisas e Intervenção Psicossocial (LAPIP)
Departamento de Psicologia, UFSJ
Praça Dom Helvécio 74, Bairro Dom Bosco
CEP: 36.301-160 - São João del-Rei, Minas Gerais, Brasil.
E-mail: ppplapip@ufsj.edu.br
Telefone: (32) 3379-2492